28 december, 2008

*Två små Änglar*

Jag satt och läste runt lite på bloggar tidigare idag och kom in på den här som jag ska berätta om nu....

Det är en mamma som har förlorat sina tvillingar i vecka 21+6, endast 1 dag innan den "magiska gränsen" som är vecka 22 då man anser att barnet/barnen är livsdugliga. Innan denna gräns sker inga försök att stoppa värkarna och om barnen nu skulle födas så sker inget försök om att hålla barnen vid liv.....

Alltså denna mamma födde sina tvilling döttrar i vecka 21+6 och då gjorde dom ingenting för att rädda barnen, tänk endast 1 dag innan denna så kallade magiska gräns...Dom var inte livsdugliga så dom fick helt enkelt dö.

Hur jäkla hemskt är inte detta....när jag satt och läste i hennes blogg om hennes små änglar Antonia och Gabrielle så satt jag med tårar i ögonen och en klump i magen, jag blev så ledsen för hennes och hennes mans skull att det inte gick att hålla tillbaka tårarna....
Hon skriver så himla fint också så det tar direkt i hjärtat på läsaren.

Mamman Melissa har startat en insamling som hon berättar om själv vad den handlar om här:

Insamlingen "Från Antonia och Gabrielle" är en insamling där pengarna går till forskning kring sådant som händer i magen under en graviditet, vad som händer i samband med förlossningen och vad som händer den första levnadsveckan. Syftet är att förhindra att små barn dör, helt enkelt. En del av pengarna från den här insamlingen går dessutom till forskning kring sorg och hur man bemöter nyblivna änglafamiljer på bästa sätt då de har drabbats.

Barn inom den här kategorin beräknas vara ca 500 st varje år i Sverige. Och Antonia och Gabrielle räknas inte med eftersom de var ett dygn ifrån att räknas som barn, enligt sjukhuset. Räknar man med barn som dör inom det första levnadsåret så handlar det om ca 850 barn varje år. Bara i Sverige. Bara det dygnet som mina flickor föddes så föddes det två tvillingflickor till. De dog också (v.20+6) och räknas inte heller med. Så jag tror ju att det är många, många fler barn som dör än vad som framgår i statistiken.

Insamlingen "Från Antonia och Gabrielle" handlar om att deras död skall leda till någonting gott. Att de och vi gör så att andra kan få glädjas åt sina jordbarn. Man vet ju faktiskt inte vem som står på tur att få änglabarn.

Bara att känna att det hemska som har hänt oss, att Antonia och Gabrielle dog, bidrar till någonting gott lättar sorgen. Då dog de inte förgäves.

Jag kan inte sätta mig in i deras situation men jag känner ändå smärta och sorgsenhet av bara tanken, att förlora sitt/sina barn är nog det värsta en förälder kan vara med om!

Den här snutten av text är nog den finaste texten jag har läst, det är nog bara en förälder som kan känna som jag om denna text, den berörde mig så innåt ja jag vet inte men den fick mig iallfall att gråta och jag gråter bara av tanken på texten...ni bara måste läsa hennes blogg... hon skirver så himla vackert om sina små änglar!
Från Antonia och Gabrielle

Melissas blogg >>HÄR<< ni måste läsa om denna underbara kärlek!

1 kommentar:

Anonym sa...

Och nu blev jag berörd! Sitter här med ett litet leende och fascineras... tänk vilken kraft bloggen har:.)

Hade jag inte börjat blogga hade jag aldrig kommit i kontakt med så många goda människor som jag har gjort. Och du är definitivt en av dem!

Tack för att du hjälper till att sprida insamlingen! Tack tack, tack!

Lilypie 1st Birthday Ticker