19 november, 2008

Insulinresistent......

Har kollat upp lite varför jag inte går ner i vikt, jag har ju börjat promenera massor och dricker inte 2 liter cola om dagarna heller....och nästan inget godis heller!
Efter ett colaberoende på snart 8 år med ett intag på minst 2 liter om dagen så kunde jag bara inte förstå varför jag inte rasade i vikt bara av att sluta med det...
Men nu har jag fått reda på varför...JAG ÄR INSULINRESISTENT!!! =(
Har haft ett högt intag av socker och snabba kolhydrater under en väldigt lång period...

De som är insulinresistanta.
Det finns dom som är kraftigt insulinresistanta, det vill säga att cellerna i kroppen är vana vid höga halter av insulin, eftersom man ofta äter mat med hög halt socker och snabba kolhydrater, att dom inte reagerar på det längre. Dom personerna kan ha en del svårigheter med viktnedgång. Detta gäller i stort sett alla som har varit kraftigt överviktiga (mer än 50 kilos övervikt) i flera år. Även diabetiker och dom som höll på att få diabetes (utan att veta om det kanske) har det här problemet.

Att vara insulinresistent innebär att varje gång man äter något som höjer blodsockret (dvs. kolhydrater) så måste kroppen utsöndra enorma mängder insulin för att få kroppen att reagera och ta hand om blodsockret. Och eftersom insulin även är det hormon som signalerar till kroppen att fettet ska lagras istället för att förbrännas, så har man ofta svårt att gå ner i vikt även på en lägre gräns kolhydrater än andra.

Det är dom som är i den här gruppen som kan behöva minska sitt kolhydratintag till så nära noll som möjligt för att kunna få viktminskning. Normalresistenta får inte lika hög insulinutsöndring och klarar därför högre del kolhydrater i maten. Att bli insulinresistant tar några år, det är troligtvis därför unga personer har mycket lättare att gå ner i vikt. Har man väldigt stor övervikt så brukar kroppen släppa på vikten i alla fall, eftersom den då lätt kan göra sig av med den, så det här kan vara ett problem man märker av en bit in på sin viktminskning, om det då blir svårare att gå ner (men det kan också vara en vanlig platå, vilket man bör misstänka i första hand). Om man är insulinresistent så kan man gå upp i vikt väldigt lätt om man ökar på kolhydratandelen igen.

Så nu vet jag vad jag ska göra åt saken!
Jag ska starta med ett trestegsprogram för dom som är insulinresistenta...eller kolhydratiker som man också kan säga...!
Så får vi se om det hjälper....hoppas, hoppas, hoppas!!
Börjar nästa vecka...måste ju vänta tills efter storhandlingen så att man kan shoppa hem allt man behöver.

Inga kommentarer:

Lilypie 1st Birthday Ticker