14 september, 2008

Hectors Dop....

Så här gick dopet till:

1: Klockringning
2: Ingång med musik - det gåtfulla folket
3: Psalm - 248 - Tryggare kan ingen vara
4: Inledningsord samt tackbön - Pappa Eric läste tackbönen
5: Evangeliet om Jesus och barnen
6: Befrielsebön - Mamma Malin sa hans namn: Erik Hector Oskar
7: Doptal
8: Sång - Underbarn
9: Dopbön - Pappa Eric häller vatten i dopfunten
10: Trosbekännelsen - Mamma, pappa samt fadder svara JA på att han ska heta Hector.
11: Dophandlingen
12: Välkomnande ( Prästen lämnar över dopljus till pappa Eric)
13: Sång - Det vackraste
14: Förbön - Fadder Helena läser denna
15: Herrens bön - alla läser "Fader vår"
16: Välsingnelsen
17: Psalm - 193 - Gud som haver barnen kär
18: Sändningsord
19: utgång med musik - Ronjas vargavisa

Dagen började för oss uppe i lokalen där vi skulle fika efter kyrkan, vi gjorde även i ordning oss där.
Vid 13.40 ungefär så la vi ner Hector i vagnen och gick vi ner till kyrkan, han somnade direkt..hehe jaha ska han sova igenom hela dopet tänkte jag och lät honom sova vidare..desto längre han får sova ju gladare blir han. Dom flesta hade redan kommit...vi stannade först för att hälsa på min pappa,heli och diana och även min farfar och marianne... det var första gången dom träffade lilla Hector, inte för att dom såg så mycket eftersom han låg och sov med snuttefilten över hela ansiktet..=)
Diana var jätteglad över att se mig och ville kramas och stå bradevid mig hela tiden vilket gjorde att Michelle blev lite svrtsjuk...men det gick bra i allafall!
Sen kom Sonja fram och hälsade och trodde att Marianne var min mamma, hehe..nej det är en generation högre upp...hon är ju min farfars sambo..hehe. Ja det är inte lätt att veta.!=) Lite gulligt faktiskt..
Sen kom alla våra vänner fram och hälsade samt tove och hennes kille.. dom hade nog åkt med madde tror jag?... mamma var lite sen. men efter att tag så kom även hon!=)

Vi tog och gick in i kyrkan allihopa där var redan hela familjen pettersson..=) Vi gick fram och hälsade och gick även och hälsade på Lena, hon som skulle sjunga, självklart hälsade vi på prästen också=)
Sen bad vi alla att sätta sig medanst vi gick och satte på Hector dopklänningen och då följde ju såklart faster Helena med också eftersom att hon skulle bli Hectors fadder!
Ja, vi blev tvungna att väcka Hector, han som låg och sov så sött... men han värkade inte ta så illa upp...phu... det var väll tur=) Vem vill ha en skrikande liten bebis i kyrkan???
När vi står där vid ingången med prästen så kommer Marita och talar om att Evert och Elsie inte hade kommit ännu... Marita kikade ut och såg att dom var på väg in...så vi väntade in dom innan allt började!
När alla hade kommit in i kyrkan och satt sig så ringde dom i kyrklockorna..
Efter det så började dom spela "det gåtfulla folket" som vi skulle gå in till...åhh det var så fint. Jag kände nästan hur tårarna ville spruta rakt ut men jag höll mig..
Helena gick först med Hector sen gick jag och Eric och bakom oss gick prästen.
När vi kom fram stå ställde vi upp oss på en rad och lyssnade färdigt på melodin till "det gåtfulla folket".
Man kände sig väldigt uttittad när man stog där framme... men det gick bra..hehe!
Jag stog och tittade på Hector nästan hela tiden för han var ju så himla söööt!!! åhh vad jag älskar honom!
När låten var slut så skelle vi alla sjunga psalm 248 - tryggare kan ingen vara. När vi sjäng den så kände jag hur lyckotårarna ville komma igen...jag svalde och svalde och lyckades hålla tillbaka denna gång också!! Eh, tyckte att det kanske skulle vara lite pinsamt att stå där framme och tjura..=)
När psalmen var slut så stod prästen och pratade lite och efter det så Pappa Eric läsa upp tackbönen.. han var såå duktig!=)
Efter det så läste prästen upp evangeliet om Jesus och barnen. Sen frågade han -vilket namn har ni gett ert barn? Då jag svarade: - Erik, Hector Oskar.=).. och prästen läste sedan befrielsebönen.
Efter detta så pratade prästen om vad dopet är för något..och gjorde en liknelse med emil i lönneberga och drängen alfred....sammanfattat...:
När Emil och Alfred var och badade en sen sommarkväll så sa emil:
-du och jag Alfred.
-Ja, du och jag Emil. svarade alfred.
Likaså ska då dopet förklaras med att det är Hector och Gud...!
Sen så var det Lenas tur att sjunga låten Underbarn...det är en jättevacker text som passar in på oss så otroligt..och jag känner jättestarkt för den!
När hon börjar sjunga så behöver hon inte ta många toner innan jag brister ut i gråt....hehe ja det var så himla fint och jag tittade på Hector och är värkligen så himla lycklig över detta lilla Underbarn!!!!!!!
Ja, tårarna spruta och tydligen så fick jag igång många av gästerna också..hehe.!! Mamma smög fram lite papper till mig...det behövdes kan jag säga.=)
Det är svårt att beskriva denna märkliga, underbara, pirriga känsla jag får när jag ser min Hector...älskar honom så himla mycket...att kärleken kan vara så stark!
(nu blev det lite jobbigt-tårarna kommer bara jag sitter här och skriver om vårat lilla mirakel)
När sången var slut och tårarna lagt sig lite så läste prästen doptalet och pappa Eric hällde upp vattnet i dopfunten. (tror det var då iallafall..hehe).
Efter detta så läste alla trosbekännelsen.....Sen frågade prästen oss om vi ville att vårat barn skulle döpas till denna tro och leva med församlingen i kristi gemenskap.? Då svarade Jag och Eric samt fadder JA... Nästan som när man gifter sig..hehe.!=)
Sen kom vi till dophandlingen...prästen tog Hector och höll honom över dopfunten och hällde lite vatten på hans huvud..hehe Hector bara stirrade ner i vattnet och undrade nog vad som skedde... konstigt nog så har han varit snäll hela tiden och inte sagt ett ljud, bara tittat sig omkring och undrat vart han var någonstans..!=)
Prästen vattnade Hector lite somsagt och lyfte sedan upp honom inför alla så att alla skulle få se honom..=) När han var klar så fick Hector komma till mamma!
Åhh vad mysigt att få hålla i sin lilla bebis!=) Men Hector han blev ju så klart lite vildare så fort han kom i mammas famn, att pussas och mysa med mamma är ju så himla gött... hehe ja han gosar så mycket att han nästan äter upp mig och sen pratar han ju även samtidigt...Det är ju himla mysigt och jag älskar när han gör så!!!!
När mamma hade fått Hector så lämnade prästen över dopljuset till pappa med ett välkommnade...
Sen sjöng Lena "det vackraste" och den var även den jättefin...Tack Lena för att du sjöng så fint på Hectors dop...!
Då var det fadder Helenas tur att läsa förbönen...vilket jag inte ku nde lyssna så noga på då Hector var och gosade i mitt öra...hehe...mysigt!=) När hon var färdig så skulle alla läsa Herrens bön-- Fader vår--... tydligen så skulle man läsa den nya verisionen..men Eric önskade om att få ha den äldre..vilket han fick också..! Sen kom välsignelsen och efter det så sjöng vi en sista psalm.. psalm 193-gud som haver barnen kär. Sen var det slut...
Vi gick ut till melodin av ronjas vargavisa.....!

Jaha nu var det över och det blev ett himla fotograferande och kramande i nedre delen av kyrkan...alla ville ju fota och kramas grattis...vilket var jätteroligt...=)
Efter ungefär 20 minuter så började Hector att strejka..han var hungrig så då tog vi med alla upp till lokalen och fikade.

Måste bara berätta att Michelle hade blivit jätteledsen i kyrkan när jag hade börjat gråta...hon trode ju att jag var ledsen..förstog ju inte att jag bara var lycklig.. när allt var klart så bröt hon värkligen ihop och grät jättemycket...förklarade för henne att hon måste lugna ner sig och att jag inte var ledsen...så det gick bra tillslut..=) (Eric hade även skrämt henne lite för prästen innan, vilket han tycker är jätteroligt..=(... så hon trodde väll att jag var ledsen för att prästen var farlig.....dumma Eric..men söta unge!=)

Jag hoppas att jag har fått med allt och framförallt skrivit det i rätt ordning..!???=)

jag älskar dig mitt lilla mirakel...du är det finaste som finns och det bästa som har hänt mig... mammas lilla Hector...!!!!!!

Inga kommentarer:

Lilypie 1st Birthday Ticker