22 juli, 2009

Stackars min lilla bebis!

Hector har precis somnat.. Det var en väldigt dum tid, redan klockan 17 ville han slå igen sina fina blå för att sova och jag kunde verkligen inte hålla honom vaken. Men jag förstår honom, vi har haft en jobbig natt och förmiddag..

Igår somnade Hector runt 20 och sen så vaknade han vid 23.30 och var lite gnällig så han fick komma upp och lägga sig hos mig i soffan. Men han fortsatte att gny och låg och gnuggade sin hand mot mig, så jag tittar på den och ser en blåsa.
Jag bad Eric att tända lampan, då såg vi att hela handen+ fingrar var svullet, och inte lite heller! Det var även en stor vätskefylld blåsa på lillfingret.

Vi fattade ingenting och vi såg hur handen blev mer och mer svullet och färgades lila och lillfingret blev nästan blått...Skitläskigt!
Ringde först sjukvårdsupplysningen och dom visste inte vad det kunde vara men tyckte att vi skulle åka in med honom. Sen ringde jag 112 när jag såg att handen inte stannade upp i svullnaden och dom sa att jag skulle smärtlindra honom ordentligt då han gallskrek av smärta.. Och sen att vi kunde åka in med egen bil så fort som möjligt men att vi skulle ringa efter ambulans om det blev värre...=(

Vi slängde på oss kläder och gav honom Tavegyl (mot allergisk reaktion) som han fick när han hade fått sitt myggbett som sullnade, för jag misstänkte att det kunde vara någon geting eller bi som har stuckit honom..
Svullnaden stannade av och gav med sig lite...Den såg iaf ut som en ballong men den var inte blå/lila..phu!

Vi slängde in oss i bilen och jag körde upp ill akuten med gasen i botten!! Jag var sååå rädd kan jag tala om, Eric höll koll på Hector hela vägen upp...

Vi fick komma in relativt snabbt och dom tittade på handen och kunde inte riktigt konstatera vad det kan vara för nått, men att det troligtvis var ett insektsbett. Dom tog crp (sänkan), och den såg bra ut.. Efter undersökning och allt som hör till så ringade läkaren in svullnaden på handen och sa att vi skulle komma tillbaka på morgonen för att se om det blivit värre eller bättre.

Hector somnade direkt när vi satte oss i bilen och vi kom hem vid halv 3 ungefär..Jag kunde inte riktigt komma till ro då jag var så orolig att svullnaden skulle öka igen..Men vi sov iaf fram till klockan 7 då det var dags att kliva upp och göra oss i ordning för att åka till sjukhuset igen.

Handen var rejält svullen nu, och även upp på handleden. Men han verkade inte lida av det lika mycket som i natt..

Två läkare på barnkliniken tittade på handen, även hon som vi hade haft inatt kom förbi och tittade till Hector. Hector flörtade in sig rejält hos alla..=)
Resultatet av allt, han hade fått en allergisk reaktion av något insektsbett och blåsan hade ju spruckigt och blivit blåsa igen och spruckit, så han hade fått en infektion i huden också. Så nu äter han kåvepenin i 10 dagar (igen) och så ger vi honom tavegyl mot svullnaden och klådan...

Stackars min lilla älskling, vad du får stå ut med..

SÅ vi var relativt trötta när vi kom hem och slog oss ner i soffan för att bara vila! Sen har vi ätit mat och varit över till Cille och fikat. Barnen har badat och lekt..=) Hector gillar Ebba så otroligt mycket..Tror nästan att han är lite kär..hehe
Å Ebba är så duktig och snäll med Hector, hjälper honom med allt och är jättego..=)

Nu ska jag lägga Hector i sängen och sen ska jag vila lite men lägger upp bilder och skriver mer om dom dagarna som har varit lite senare..(om jag orkar, hehe)

Älskar min underbara Hector

Inga kommentarer:

Lilypie 1st Birthday Ticker